Project Details
Silkeborg Data
2013
User Experience
Silkebord Data har skabt en stærk og fleksibel udviklingsproces, som anvendes på tværs af alle udviklingsprojekter. De ønskede dog at imødekomme hverdagsbehovene hos deres slutbrugere bedre. Ved hjælp af en mester-lærlingsmetode arbejdede nøglemedarbejdere tæt sammen med Mjølners konsulent i udførelse af feltstudier og designaktiviteter relateret til aktuelle udviklingsprojekter hos Silkeborg Data.
SCENEN
Silkeborg Data er Danmarks mest succesfulde udbyder af systemer til at styre lønudbetalinger til medarbejdere inden for den offentlige sektor. Gennem coaching, undervisning og skabelse af stærke designværktøjer, hjalp Mjølner med at opdatere kundens egen udviklingsproces, til i højere grad at sætte brugeren i centrum.
Silkeborg Data har igennem årene udviklet en stærk og fleksibel udviklingsproces, som anvendes på tværs af alle udviklingsprojekter. De ønskede dog at imødekomme hverdagsbehovene hos deres slutbrugere bedre og bad derfor Mjølner om hjælp.
EN SKALERBAR OG VELDEFINERET USER EXPERIENCE-MODEL
Skåret helt ind til benet havde Silkeborg Data behov for en skalerbar og veldefineret User Experience-model, der satte brugerne i fokus uden at springe budgettet.
Silkeborg Data ønskede desuden at forbedre deres egne design- og User Experience evner, så de ikke længere havde behov for eksterne konsulenter til hvert nyt projekt.
MESTER OG LÆRLING
Mjølner observerede Silkeborg Datas eksisterende arbejdsgange og skræddersyede derefter et undervisningsforløb.
Gennem en mester-lærlingsmetode arbejdede Silkeborg Datas nøglemedarbejdere tæt sammen med en Mjølner-konsulent i udførelse af feltstudier og designaktiviteter relateret til aktuelle udviklingsprojekter hos Silkeborg Data.
Projektet lykkedes med at styrke Silkeborg Datas User Experience-afdeling ved at uddanne medarbejdere, skabe en User Experience-værktøjskasse og implementere dele af Mjølners gennemprøvede User Experience-proces i Silkeborg Datas udviklingsproces.
AT FORANKRE USER EXPERIENCE-TANKER I EN EKSISTERENDE UDVIKLINGSPROCES
Silkeborg Data og Mjølner begyndte gradvist at definere, hvordan User Experience-tankegangen kunne forankres i Silkeborg Datas eksisterende udviklingsmodel.
Mjølner hjalp SD med at definere, hvem der ville være nøglemedarbejdere i anvendelsen af User Experience-metoder inden for organisationen, og hvordan deres kompetencer skulle opgraderes for at forberede dem til den udfordrende, men uhyre vigtige opgave.
UDDANNELSE AF 21 LEDERE OG NØGLEMEDARBEJDERE
Projektet blev afsluttet med et to-dages User Experience-kursus skræddersyet på baggrund af Mjølners indgående viden om Silkeborg Datas specifikke udfordringer og styrker. 21 ledere og nøglemedarbejdere deltog i arrangementet, hvilket sikrede den politiske støtte, der var nødvendig for at holde fast i og gennemføre de igangsatte User Experience-initiativer.
The client
Silkeborg Data har mere end 40 års erfaring inden for løn- og personaleadministration. På projekttidspunktet brugte 28 kommuner, 4 regioner og mere end 100 offentlige institutioner Silkeborg Løn. De mange brugere taler for sig selv og gør Silkeborg Data til Danmarks mest succesfulde udbyder af lønsystemer.