Digitaliseringsprojekt for Tryg og PensionDanmark letter booking og administration for patienter og klinikker

Home / Digitaliseringsprojekt for Tryg og PensionDanmark letter booking og administration for patienter og klinikker

Project Details

Tryg & PensionDanmark

2021

Digital Transformation Digitaliseringsrådgivning End-to-end projekter Finans Freelance Softwarekonsulenter

Tryg og PensionDanmark er gået sammen om en digital løsning, BehandlerBooking, der skal gøre det nemmere for forsikrings- og pensionskunder at booke en behandling hos fysioterapeuten og kiropraktoren.  Den fællesudviklede løsning skal også lette administrationen for behandlerne og forsikringsselskaberne.   
Mjølner er den stolte leverandør af ’motoren’ i systemet, nemlig den del, der får it-systemerne hos behandlerne til at tale problemfrit sammen med it-systemerne hos Tryg og PensionDanmark.
Projektet blev udført af 25 af Mjølners it-eksperter, som, efter omkring et års udviklingsarbejde, kunne aflevere en løsning til aftalt tid, pris og kvalitet.

Sundhedsforsikringsadministration er en kompleks sag. De store forsikringsselskaber, som Tryg og PensionDanmark, arbejder sammen med behandlerklinikker landet over. Patienter kan vælge, hvor de vil have styr på den ømme ryg, og det skal forskringsselskaberne administrere.

Da det kan være tungt, ønskede Tryg og PensionDanmark at have en mere agil og let proces, for at gøre forretningen lettere skalerbar og for at gøre det nemmere for behandlere og patienter at booke den rette behandling.

Mjølner hjalp med at udvikle et helt nyt system til at være formidler mellem forsikringsselskaberne og de klinikker, der er tilknyttet.

 

”Vi har haft et overordentligt positivt samarbejde med Mjølner om dette it-projekt. De er teknisk dygtige og meget agile i deres tilgang til digitalisering. Jeg har oplevet, at der er leveret en meget høj kvalitet i løsningen,”

udtaler Direktør i Trygs Vækstcentre, Jytte Vadmand Adelmark.

 

Fokus på Behavior Driven Development, agilitet og test

Mjølner blev valgt som leverandør til BehanderBookings ’motor’ på baggrund af vores renommé som agilt udviklingshus, som kan levere store og komplekse it-løsninger til tiden og til prisen. Mjølners ekspertise i bl.a. test og sikkerhed var også medvirkende til at vi blev valgt. Vi har solid erfaring med microservices, og det var ønsket, at BehanderBooking skulle have en microservice-arkitektur.

 

 

I projektets begyndelse afholdt vi workshops med de enkelte leverandører af kliniksystemerne, for at sikre validere, justere og videreudvikle de første kravspecifikationer til det nye system, som Tryg og PensionDanmark selv havde udarbejdet. Vi skulle være sikre på, hvad systemet forventes at gøre, fx når en patient udfører en booking.

Det vi i fagsprog kalder ’Domain Level Requirements’, blev omsat til specifikke krav. Vi brugte metoden ’Behavior Driven Development’ (BDD) til at gøre disse krav helt spidse, konkrete og håndterbare. Så specifikke krav, eller User Stories, kunne direkte omsættes til eksekverbare testcases. På den måde kunne vi sidde sammen med leverandørerne af de forskellige kliniksystemer og skrive, i et naturligt sprog, hvilke krav de havde til den digitale løsning. Det omsatte vi direkte til eksekverbar kode og var på den måde sikker på, at kravene til løsningen blev opfyldt.

 

Stærk projektledelse af stort it-projekt i høj kvalitet

Denne metode var, udover dygtige fagfolk, grunden til at vi endte ud med et færdigafleveret system i en høj kvalitet. Kunden har været med til at definere kravene direkte til eksekverbar kode.

Mjølners hold til opgaven bestod af en stærk projektledergruppe med en senior projektleder, en senior arkitekt og en senior test manager. Derudover stillede vi med et ekspertteam bestående af bl.a. en sikkerhedsekspert og en devops ekspert, som skulle bistå de to udviklingsteams, der var på opgaven. Med denne organisering sikrede vi et agilt udviklingsforløb med fokus på sikkerhed, da projektet indeholdt sundhedsdata.

 

 

“Det har været ekstremt lærerigt at arbejde sammen med Mjølners meget kompetente team. Jeg har aldrig mødt så god kvalitet indbygget i en IT løsning helt fra starten. Der var høj kvalitet i både forretningsafklaringer, arkitektur, udviklingsprocesser og ikke mindst i koden. Det en fornøjelse at se at IT systemer kan bygges så hurtigt, robust og effektivt,”

siger Louise Kelstrup, der er ekstern konsulent og som deltog på Mjølners team som testmanager.

 

Løsningen blev afleveret til Tryg og PensionDanmark til aftalt tid, pris og kvalitet. BehandlerBooking er nu sat i brug, og der opleves stor interesse fra klinikkerne og opbakning fra både fysioterapeut- og kiropraktorforeningen, fordi løsningen ikke bare gøre det lettere for kunderne, men også langt mere smidigt for klinikkerne, som nu kun skal arbejde i ét system.

Flere hundrede klinikker har allerede tilmeldt sig Behandlerbooking, og det nystiftede selskab forventer, at det samlede antal klinikker på systemet vil nå cirka 700 i løbet af 2021.

The client

Tryg er det største skadeforsikringsselskab i Danmark og det næststørste i Norden. De tilbyder forsikringer til private kunder og virksomheder i Danmark, Norge og Sverige. Hver fjerde dansker er forsikret gennem Tryg.

PensionDanmark er stiftet og ejet af en række fagforbund og arbejdsgiverforeninger for at administrere de aftaler om pension, som siden starten for godt 25 år siden har været en del af overenskomsterne, og som sikrer alle omfattede lønmodtagere ret til pensionsbidrag indbetalt til PensionDanmark. Ud over pensionsordningen tilbyder de et socialt sikkerhedsnet i tilfælde af sygdom, dødsfald, behov for tidlig tilbagetrækning eller hjælp til efteruddannelse.

Contact

Brian Gottorp Jeppesen

CEO

brj@mjolner.dk, +4541953626

Contact Brian for more information on how we can help you

Contact Brian