Science Day: Elever blev inspireret til en fremtid inden for IT
Den 4. oktober slog Mjølner sammen med virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for elever fra grundskolen og gymnasiet. Målet var at vise, hvordan et arbejdsliv inden for IT kan se ud.
Mjølner, der selv udspringer af et nordisk forskningssamarbejde, har altid haft en stærk forbindelse til uddannelsesverdenen. Det bånd blev understreget i onsdags, da vi havde besøg af 8. klasse fra Engdalskolen. Anledningen var Science Day, der er arrangeret af Naturvidenskabernes Hus, og formålet var at inspirere unge til en fremtid inden for naturvidenskab og teknologi.
“I Mjølner vil vi gerne være med til at understøtte, at flere unge vælger at gå efter STEM-uddannelserne. Vi tror på, at det gør vi bedst ved at aflive fordomme omkring IT-branchen. Science Day var en god anledning til at vise eleverne, at IT-branchen understøtter diversitet på mange måder. Vi er forskellige som personer, vi har forskellige forudsætninger for at komme ind i IT-branchen, og vi arbejder inden for virkelig mange forskellige områder,”
Science Day har blandt andet fokus på at sprænge fordomme om køn og på at give succesoplevelser, så børn og unge får tiltro til egne evner og øjner nye muligheder.
“Vi har også tidligere deltaget, hvor der har været et direkte fokus på at vise pigerne, at de har en plads hos os. I år blev der fokuseret på diversitet i en bredere forstand, hvilket stadig giver rigtigt god mening, da fordomme og stereotyper kan leve alle steder og ikke kun blandt pigerne,”
Rollemodeller de unge kan spejle sig i
Direktør og ekspert i piger og STEM fra Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck, understreger, at engagementet fra de deltagende organisationer er afgørende for arrangementet, for det er dem, der sætter tid og medarbejdere af til at give eleverne en god oplevelse.
”Der mangler diversitet på STEM-uddannelser og -virksomheder, og det gælder særligt i kønsfordelingen, hvor kvinder er underrepræsenterede. Til Science Day møder eleverne medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og de får et konkret og praktisk indblik i deres fag. Det gør en enorm forskel, når så mange arrangører bakker op om at skabe mere diversitet ved at åbne dørene og vise de spændende muligheder med en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab,”
Nedbryder barrierer og fordomme
I Danmark har vi brug for, at flere tager en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. At de unge mangler kendskab til de mange muligheder inden for området, er en af årsagerne til, at nogen fravælger en naturvidenskabelig, IT-faglig eller teknisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg.
Hos Mjølner havde en række kollegaer meldt sig som rollemodeller, og de gav eleverne mulighed for at få en smagsprøve på forskellige arbejdsfunktioner gennem workshops. De unge fik bl.a. testet deres samarbejdsevner med udgangspunkt i Scrum-processen, ligesom de dykkede ned i Quality Assurance i forbindelse med app-udvikling.
Op mod 5000 børn og unge deltog i Science Day over hele landet. Naturvidenskabernes Hus melder tilbage, at 78% af eleverne oplevede, at rollemodellernes engagement smittede af på dem. Og 66 % af eleverne oplevede, at Science Day har ændret ved deres forståelse for, hvem der arbejder med og kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Læs mere på nvhus.dk