Skip to main content

KOM I MÅL MED DINE DIGITALE AMBITIONER

Vi får vores kunder fra idé til værdiskabende digitale produkter. Vores faglige diversitet er vores største styrke, og med over 300 eksperter kan vi helt sikkert også hjælpe dig.

Mjølner Informa­tics demokra­ti­serer AI: Fra piccoline til udvikler spørger “Idun” til råds

Hvordan gør man kunstig intelligens tilgængelig uden at gå på kompromis med sikkerheden? Hos softwarehuset Mjølner Informatics har man implementeret en skræddersyet AI-assistent med tilgangen, at alle faggrupper kan få værdi ud af AI. Det gælder også virksomhedens kunder. AI er ikke for de få, men for de mange. Det vigtigste er, at implementeringen skaber reel værdi hos brugerne – og samtidig ikke går på kompromis med sikkerheden.

Mjølner Informatics’ tilgang til kunstig intelligens er lige så pragmatisk, som den er ambitiøs. Administrerende direktør Brian Gottorp Jeppesen uddyber:

“For os har afmystificeringen af AI-teknologien været en central nøgle til at låse op for dens potentiale. Brugerne skal have teknologien i hænderne og forstå, at det er et sjovt og ufarligt værktøj, der kan spare både tid og unødvendigt tastaturbøvl. Teknologien udvikler sig med lynets hast, så lad os tage fat i rettet og sætte retningen sammen.”

Konkret har Mjølners AI-hold udviklet flere forskellige AI-løsninger og blandt andet lanceret en skræddersyet assistent til virksomhedens intranet. Alle kollegaer – fra administration til udviklere, marketing og alt derimellem – bliver opfordret til at teste den gennem en legende tilgang. Assistenten hedder Idun Copilot. Navnet passer ikke blot tematisk ind i Mjølners nordiske univers, men understreger, at AI-assistenten bringer nyt liv til ældre systemer – præcis som Iduns æbler, der ifølge mytologien fører til evig ungdom.

Mjølner Informatics AI

Elefanten i rummet: Er det sikkert at bruge AI?

Når Mjølner taler AI med sine kunder, er det ofte sikkerhed og GDPR, der fylder. Virksomhedsejere er med rette bekymrede for, at data ender de forkerte steder, når medarbejdere anvender AI som støtteværktøj i deres daglige arbejde. Udbuddet af AI-assistenter er stort, men databehandling og sikkerhed varierer fra løsning til løsning.

“Sikkerhed er naturligvis en topprioritet i alle vores digitale løsninger, men med ny teknologi som AI er det helt afgørende, at virksomheder ikke ‘brænder fingrene’ ved at opleve datatab eller læk af fortrolige oplysninger. Hvis det ikke er sikkert at bruge AI, kan man som virksomhed ikke arbejde strategisk med at høste fordelene ved kunstig intelligens,”

understreger Brian Gottorp Jeppesen

Sikkerhed har fra de første kodelinjer været en integreret del af Idun Copilot. AI-assistenten benytter virksomhedens egen autentifikation, så udefrakommende ikke kan få adgang til data. Derudover foregår al databehandling inden for EU og overholder kravene til databeskyttelse.

Tidsbesparelser giver glade medarbejdere og grønne tal på bundlinjen

Ifølge Mjølner Informatics er AI ikke forbeholdt større virksomheder med høj it-modenhed. Tværtimod er der meget værdi at hente for SMV’er og aktører, der ikke til daglig har teknologi under huden.

“Vi oplever en bekymring for omfanget og omkostningerne ved at implementere AI. Hvis du ikke har en dedikeret it-afdeling, kan det mildest talt virke som en uoverskuelig opgave for mindre virksomheder. Men det skal det ikke være. En god og sikker copilot er et fint sted at starte, hvis du vil have AI ud til dine medarbejdere og mærke en umiddelbar effekt af indsatsen,”

forklarer Brian Gottorp Jeppesen

Særligt inden for telemarketing, kundeservice og support, hvor medarbejderomsætningen er høj, udmærker Idun Copilot sig ved at gøre en væsentlig forskel. Den guider for eksempel kundesupportmedarbejdere hurtigt igennem samtaler og hjælper dem med at styre dialogen mod det rette svar. Det skaber grobund for god og effektiv kundeservice, som øger kundetilfredsheden og sparer tid for den enkelte konsulent. Tidsbesparelserne gør licensomkostningerne ved løsningen næsten ubetydelige.

Den rette AI-løsning kan reducere unødvendig kompleksitet og hjælpe medarbejdere med at fokusere på deres vigtigste opgaver. Og det er også en del af den demokratiske tilgang til AI – at løsningen skal fungere på brugerens præmisser og give mening i hverdagen.

Robotterne er her allerede – heldigvis!

Udviklingen fra 2023 til 2024 taler sit tydelige sprog: Fremtidens arbejdsplads vil i stigende grad blive understøttet af kunstig intelligens. Dansk Erhverv har for nylig gennemført en undersøgelse blandt deres medlemmer, der viser, at 44% allerede anvender AI i deres arbejde.

Kristian Hjort-Madsen, Brian Gottorp Jeppesen

Kristian Hjort-Madsen, formand for Mjølners bestyrelse og teknologidirektør i Norlys A/S, har tidligere været med til at sikre Wilkes pris for Bedste Digitale Kundeservice til Alm. Brand. Det skyldtes blandt andet en AI-chatassistent, der højnede kvaliteten i kunderådgivningen.

“Det er ikke at tage munden for fuld at sige, at AI i fremtiden bliver helt afgørende for den måde, vi arbejder på, styrker vores økonomi og bygger vores samfund. Men mange virksomheder nøjes med at snakke om det, og for få gør egentlig noget ved det. Brugen af kunstig intelligens er ikke kun drevet af teknologi, men i endnu højere grad af en adfærdsændring,”

siger Kristian Hjort-Madsen

Når virksomheder gerne vil benytte kunstig intelligens, er det ud fra et ønske om at højne vidensniveauet og samtidig reducere tidsforbruget. Paradoksalt nok peger en undersøgelse fra Dansk Erhverv på, at det er de samme grunde, der ofte afholder virksomheder fra at komme i gang – nemlig mangel på viden, medarbejderkompetencer og tid.

“Når vores AI-specialister forklarer på godt dansk, hvad teknologien kan, hvordan den fungerer, og at det faktisk ikke behøver at være så svært, begynder vores kunder at åbne op og slippe fantasien løs. For tænk engang, hvis AI kunne være nøglen til øget tidseffektivitet, gladere medarbejdere og kunder – samtidig med, at den grønne vækstkurve stiger stejlt opad,”

fortæller Brian Gottorp Jeppesen

Kristian Hjort-Madsen kridter banen op ved at forudsige, at der på sigt kommer et teknologisk A- og B-hold: dem, der bruger AI, og dem, der ikke gør.

“Jeg er, ligesom teamet hos Mjølner, udbredt teknologioptimist, og jeg vil gerne opfordre andre til at turde være det sammen med os. Det er bydende nødvendigt, at vi læner os ind i den digitale udvikling. Ledere såvel som medarbejdere, store som små virksomheder – og som samfund. AI har allerede vendt op og ned på måden, vi arbejder på og skaber gode kundeoplevelser. Og heldigvis for det,”

fastslår Kristian Hjort-Madsen
Mjølner logo