Festugen: oplev den helt unikke Mjølner-kultur
Hvert år i uge 12 går Mjølners festuge i gang, og det går ikke stille for sig! I år har ugen budt på farvetema, frokostquizzer, eftermiddagsaktiviteter og et brag af en fest!
Hvis man har været på besøg på et af Mjølners kontorer her i uge 12 har det været umuligt at overse, at der har været festuge: Overalt i bygningerne har det vrimlet med balloner og oppustede regnbuer – og et umiskendeligt påklædningstema: det har ikke skortet på blå mandagsmøder, gule tirsdagssamlinger, rød fællessang osv. Ugen kulminerer altid med Mjølners store forårsfest, denne gang med dresscoden ”Kom så farverigt, som du kan!”
Festlighed skaber fællesskab
Ideen til festugen opstod i kølvandet på Corona-nedlukningerne, hvor medarbejderne var tvunget til at blive hjemme i flere måneder ad gangen. På den anden side af pandemien blev mange siddende på hjemmekontorerne, og derfor opstod spørgsmålet, hvordan man fik genoprettet den gode kultur med faglig sparring og kollegialt samvær på kontoret.
Zerina Saskin er afdelingsleder og en af de centrale personer bag festugekonceptet. Hun fortæller:
”Vi fik den idé at lave en uge, der var tætpakket med ALT det bedste ved Mjølner, som skulle være en mulighed for at mærke den helt særlige og unikke Mjølner-kultur!”
Allerede det første år var ugens program fyldt op med festugeaktiviteter: Der var gåture og yogatimer, fællessang og en særlig kaffevogn i kantinen, ekstra god frokost og arrangementer i personaleforeningen hver eftermiddag.
På Mjølner er det en væsentlig del af kulturen at være sammen om at fejre de gode ting. Så i de første festuger var der også daglige fejringer, eksempelvis af en ny kunde, man havde fået ind, eller af at Mjølner havde nået et rekordstort antal ansatte.
Kompleksitet fordrer forandring
Da Norlys kom til som ejer i 2022, bragte de en masse nye kollegaer og også flere nye lokationer med sig. Forandringerne var positive, men en mere kompleks organisation kræver også nytænkning af de gamle koncepter, hvis alle skal være med. Mette Aagaard, som er Scrum Master og medlem af festudvalget, fortæller om udviklingen:
”Sidste år prøvede vi at gøre nogle ting for at ryste folk sammen PÅ lokationerne, men det viste sig, at det blev lidt for meget: der var fejringer hver eftermiddag, hvor alle blev kaldt ind til et onlinemøde, og der var fælles morgenmad hver dag osv. I år har vi prøvet at skære ned, så der ikke sker helt så meget i løbet af ugen, eller at aktiviteterne er frivillige.”
Det er en af grundene til, at ugen i år har fået et farvetema, for det er en enkel og synlig måde at skabe samhørighed på, selv hvis man sidder til et onlinemøde i to forskellige lande. Derudover er ideen at skabe hygge på de forskellige lokationer med frivillige arrangementer hver eftermiddag såsom dansetimer, filmfremvisninger eller brætspil.
”Så prøver vi at gå all in på fredag og siger, at man som udgangspunkt skal være her på Finlandsgade – vi ved ikke, om det bliver totalt kaos! Vi får se! Det ser ud til, vi bliver 160-170 mennesker her på fredag”
Samlingen af de mange kollegaer i Aarhus giver også mulighed for at lave fælles innovationseftermiddag, hvor kreativiteten kan få lov til at blomstre og forhåbentlig skabe nye projekter til de mange guilds og i sidste ende Mjølners kunder. Hele ugen slutter med et brag af en forårsfest, også med farvetema, der binder hele ugen sammen. Mette forklarer:
”Mjølner er kendt for at lave udklædningsfester, så vi snakkede om, at det kunne være sjovt at lave noget i løbet af ugen. Folk har været gode til at klæde sig ud som julemand eller komme i en refleksvest til gul dag. Folk har prøvet at tænke det ind på en sjov måde.”
Særligt gul dag viste sig at være den mest udfordrende – og derfor også dagen med de mest kreative løsninger, lige fra gule tæpper viklet om sig til at sætte post-its uden på t-shirten!
Små hyggestunder
Der er tænkt mange små aktiviteter ind i festugen, som kan give noget at mødes om og snakke om. I forhallen på Finlandsgade har man hele ugen kunnet bygge LEGO-billeder, så når man alligevel har hentet en kop kaffe, kunne man lige hjælpe med at bygge en halv regnbue eller en blomst.
Hver dag har der online været et tilbud om ’A Moment of Movement’, så kroppen bliver strakt og bevæget, og til frokost er der dagligt blevet streamet en quiz fra en af lokationerne, hvor frivillige bl.a. har gættet på priser fra den blå avis og farver, der er associeret med bestemte sange. Alle ansatte har så kunnet satse på, hvem af deltagerne der vandt og dermed være med i en konkurrence.
Festugen er hurtigt blevet en fast tradition, som alle kollegaer ser frem til, hygger sig med og refererer til. Og dertil kommer de ekstra gevinster. Som Julie Lykke Storm, Marketing Manager hos Mjølner, fortæller:
”Jeg var i sin tid til jobsamtale her under festugen, og bedre reklame for Mjølner kan man vist ikke få!”