SCIENce day 2024: en dag i teknologiens tegn
Da Mjølner i år slog dørene op for Science Day i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus, bød vi 21 nysgerrige elever fra Science-holdet på Silkeborg Ungdomsskole velkommen til en sjov og lærerig dag i teknologiens tegn.
“I skal bygge en digital oplevelsesplatform for Silkeborg,” lød casen fra Mjølners dygtige UX’ere Hannah Djurssø Nielsen og Stine Mygind – herefter blev de inddelt i grupper og trak hver deres målgruppe, som var alt fra folkeskoleelever, familier og pensionister. Det var tydeligt, at de unge var på hjemmebane i det digitale, og de havde mange interessante perspektiver og bud på oplevelsesplatformen.
IT er meget mere end at programmere
Formålet med besøget var at vise de unge, at interaktionen mellem mennesker og computere er meget mere end at kode. Et vigtigt budskab til en vigtig målgruppe – de unge er nemlig vores fælles fremtid, som Brian Jeppesen udtrykker det:
“Vi vil gerne styrke unges kendskab til videnskab og teknologi, da de er vores fælles fremtid. Derfor er det vigtigt for os at vise de unge, at det kan være både spændende og sjovt at arbejde med UX og programmere. Vi hjælper dem med at få en forståelse for, hvordan digitale produkter skabes ud fra en legende tilgang, hvor samarbejde, nysgerrighed og gåpåmod er nøgleord. En karriere inden for IT er både sjov, kompleks og alsidig – derfor håber vi, at vi ved at åbne dørene hos Mjølner Informatics kan give de unge inspiration til en spændende karrierevej inden for teknologiens verden.”
Evalueringer fra tidligere år viser, at både lærere og elever er glade for at deltage. Sidste år svarede for eksempel 78 % af de deltagende lærere, at de var enten helt eller delvist enige i, at de havde fået ny viden om uddannelses- og karrieremuligheder for deres elever. Og 65 % af eleverne svarede, at de var helt eller delvist enige i, at de ved at deltage i Science Day havde fået ændret forståelsen for, hvem der arbejder med, og hvem der kan arbejde med naturvidenskab og teknologi.
Hos Mjølner Informatics mødte de unge også en række rollemodeller, det vil sige nogle af de yngre medarbejdere hos Mjølner Informatics, der fortalte dem om deres valg af uddannelse og studieretning. Medarbejderne var også imponerede over de unges energi og gåpåmod i workshoppen, hvor de skulle skabe et imaginært digitalt produkt, nemlig en oplevelsesplatform for Silkeborg.
“Vi oplevede, at workshoppen blev taget rigtig godt imod. Der var god energi, og eleverne var gode til at samarbejde, imens de udfoldede deres kreativitet og delte deres interessante idéer. De var hurtige til at forstå, hvordan de skulle skitsere deres digitale løsninger, både på papir og i designprogrammet. Deres erfaring og indsigt i, hvordan de plejer at interagere med digitale løsninger, kom dem helt sikkert til gode,” fortæller Stine Frydendahl Mygind, som er User Experience Designer hos Mjølner – og som sammen med Hannah Djurssø stod bag indholdet til workshoppen.
Godt samarbejde mellem Mjølner og Naturvidenskabernes Hus
Casper Torndahl, der er Senior Software Developer, stod for planlægningen af arrangementet, og sammen med en række gode kollegaer skabte de en oplevelsesrig dag fuld af masser af god energi.
“Det er altid spændende at se, om det hele løber af stablen, som man ønsker sig det. Og det må man sige, at det gjorde. De unge var glade og nysgerrige. Energien steg, da de fik lov til at slippe kreativiteten fri på workshoppen – det var virkelig positivt og inspirerende at se, hvor digitalt velbevandrede de tydeligvis var. Alt i alt en god oplevelse – så det gentager vi gerne igen næste år.”
Endnu et godt samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og et positivt aftryk hos en flok unge, som forhåbentlig vælger en karriere inden for IT.