JYSK
Sparring og udvikling til moderniseringsprojektet Unified Commerce
I mange år har online og offline handel været to teknisk separate verdener. For at gøre op med dette, søsatte JYSK et ambitiøst Unified Commerce-projekt i 2017, som en del af en samlet it-investering på op mod en halv milliard danske kroner. Virksomhedens største it-projekt til dato. Som JYSK’s betroede it-leverandør, har vi hos Mjølner været en del af deres Unified Commerce-rejse.
Branche:
Vi leverede:
Teknologi:
JYSK er et af Danmarks største og stærkeste brands. Siden åbningen af den første butik i 1979 er der kommet knap 2.900 butikker til i 52 lande i alt. I 2019 fejrede JYSK sit 40 års jubilæum, og det gode tilbud er fortsat pejlemærke for de 24.000 medarbejdere. Foruden de mange butikker kan vi som forbrugere få fingre i gode tilbud online.
Længe har online og offline handel været to teknisk separate verdener. For at gøre op med dette, søsatte JYSK et ambitiøst Unified Commerce-projekt i 2017, som en del af en samlet it-investering på op mod en halv milliard danske kroner. Virksomhedens største it-projekt til dato.
Som JYSK’s betroede it-leverandør, har vi hos Mjølner været en del af deres Unified Commerce-rejse.
Unified Commerce i JYSK: En kunde = en kurv
Med butikker verden over og et stort antal af lokaliserede versioner af jysk.dk, har JYSK et imponerende hav af handelskanaler, der når direkte ud til kunderne. Tingene er gået stærkt – også digitalt.
JYSK’s it-landskab har udviklet sig i takt med et stort og løbende behov for nye tekniske løsninger på kerneforretningens udfordringer. Dette har medført et behov for at omlægge it-arkitekturen og således sikre, at JYSK IT fortsat kan understøtte forretningen med tempo og agilitet.
Unified Commerce er målet: En kunde, en kurv. Det kræver ikke bare en strømlinet marketingmaskine, men også solid og bæredygtig kode i en service-baseret it-arkitektur.
Kunderne skal kunne handle på tværs af platforme og kanaler uden at opleve gnidninger og mismatch. En online kurv skal kunne betales i butikken, og mangler du en vare in-store, hjælper ekspedienten dig med at lave købet online.
Agilitet er det tekniske mål for JYSK’s it-satsning. Teknologien er omskiftelig, og skal JYSK vinde kampen om kunderne, skal deres it-landskab være letbenet nok til at følge med de nyeste trends og tools. JYSK’s nye it-arkitektur skal bygges op af delsystemer og –komponenter, der kan skiftes ud, når det kræves, uden at påvirke resten af organisationen.
Med Unified Commerce er målet af lade online og offline kundeoplevelser smelte sammen.
Stærkt konsulentsamarbejde på Java og web
JYSK har brugt Mjølners Java- og Backend-konsulenter siden 2013, og da Enterprise Architect og leder for JYSK’s Java Development, Michael Pedersen, stod over for at skulle modernisere it-platformen krævede det en skalering af leveranceapparatet, og han kontaktede derfor Mjølner.
Mjølner-konsulenter har siden 2013 været en del af JYSK’s it-setup, og i forbindelse med den intense it-indsats i 2017 har vi oprustet, så vi har op til 11 af vores udviklere siddende i Brabrand. Vi bistår primært med Java-udviklere, men også frontend’ere følger med. Til den aktuelle moderniseringsopgave leverede Mjølner desuden senior backend- og arkitektur-kompetencer.
“Mjølners konsulenter lever altid op til vores høje faglige og forretningsmæssige krav. Der var ingen tvivl om, at Mjølner var de rette at kontakte til den komplekse opgave, vi stod overfor i JYSK IT. Som altid fandt de hurtigt matchende kandidater.”
Michael Pedersen, Enterprise Architect & Manager for Java Development, JYSK
Solid faglig sparring er afgørende når forretningskritisk it skal moderniseres
Mange større organisationer bokser i dag med at få modernisereret de it-monolitter, de har skabt gennem 20 år med hastig digital udvikling. I den proces er der ofte brug for nye digitale kompetencer og viden om best practice på området.
Det kan være svært at finde tid til at udvikle dette internt, og derfor er faglig sparring og solidt håndværk vigtigt på rejsen mod en moderne it-organisation.
Faglighed og sund fornuft går hånd i hånd hos Mjølner. Netop dette makkerpar er en vindende faktor, når de store it-monolitter skal moderniseres og genstruktureres i en serviceorienteret it-arkitektur.
“Det er enormt værdifuldt at få eksterne kompetencer ind. Den faglige sparring og det solide håndværk Mjølner leverer har bidraget til at nå vores ambitiøse delmål. Samtidig har de løftet JYSK’s leveranceapparat hurtigere, end vi selv kan.”
Michael Pedersen, Enterprise Architect & Manager for Java Development, JYSK
Om kunden
JYSK er et af Danmarks største og stærkeste brands. Siden åbningen af den første butik på Silkeborgvej i Aarhus i 1979 er der kommet knap 2.900 butikker til, i 52 lande i alt. I 2019 fejrede JYSK sit 40 års jubilæum, og det gode tilbud er fortsat pejlemærke for de 24.000 medarbejdere. Foruden de mange butikker kan vi som forbrugere få fingre i gode tilbud online.